Uit onderzoek blijkt dat als het aan de man ligt er een hybride op de oprit staat. Heeft de vrouw het voor het zeggen, dan komt er (voorlopig) geen (nieuwe) auto en anders ‘gewoon’ een benzineauto. Over het algemeen is een benzineauto nog net het populairst, namelijk 25,3%, boven de hybride auto (21,8%) en de elektrische auto (18,2%). Uit cijfers blijkt dat er in het eerste halfjaar van 2022 meer is gezocht op zowel hybride als elektrische auto’s ten opzichte van het eerste halfjaar in 2021. Bij benzine- en dieselauto’s was er een afname in het zoekgedrag zichtbaar, respectievelijk een daling van 72,46% naar 72,11% en een daling van 19,26% naar 17,36%. Maar.. wat zeggen deze cijfer nu?
Gaan we toch op zoek naar manieren om zuiniger te rijden, willen we meewerken aan een schoner milieu, vinden we de brandstofprijzen echt te hoog? Allemaal vragen die op dit moment actueel zijn.
Wat vaststaat is dat we massaal op zoek zijn naar andere mogelijkheden om auto te rijden.
Middels een klein onderzoek door mijzelf gaat het beeld er toch iets anders uitzien, 80% van de ondervraagde ziet in de toekomst zichzelf Hybride of elektrisch rijden, maar zegt er uitdrukkelijk bij om nog te willen wachten met de aanschaf.
Het lijkt er op dat we met vele bezig zijn met het milieu, maar er zijn nog zoveel onzekerheden, neem alleen al het aantal laadpunten en de duur van het laden, en eerlijk is eerlijk een kWh stroom is ook allang niet meer echt goedkoop. Daar zou dan een eigen voorziening als zonnepanelen weer goed voor kunnen dienen.. Echter de zon schijnt alleen overdag en ook dat niet altijd.. Allemaal onderdelen waar rekening mee gehouden moet worden.
Wat zijn de feiten :
De elektrische auto wint snel aan populariteit onder ondernemers. De reden is vaak dat er ook fiscale voordelen aan zitten. Voor de particulier liggen de mogelijkheden nog wat verder weg.
Laten we eens een aantal dingen op een rij zetten :
Aanschafprijs
In 2022 rijden er weer flink wat nieuwe volledig elektrisch aangedreven modellen de showrooms binnen. Van compacte stadsauto’s tot ruime SUV’s en begeerlijke sportauto’s. Met hun moderne designs en vaak zeer bruikbare actieradius is elektrisch rijden aantrekkelijker dan ooit. Echter is het prijskaartje nog niet voor iedereen weg gelegd.
Als je een aardige middenklasser met brandstofmotor vergelijkt met een middenklasse elektrische auto, dan loopt het prijsverschil zo op tot € 15.000.
Met de kosten van de batterij gaat het de goede kant op. De afgelopen tien jaar werd de batterij zeven tot tien keer goedkoper. Die tendens zet de komende jaren door. Naast het batterijpakket zal de aandrijflijn van een elektrische auto eveneens in prijs dalen. Dat is extra winst voor de elektrische auto, want momenteel ontloopt de waarde van diens aandrijflijn die van de auto met brandstofmotor al nauwelijks.
Energiekosten
Een benzinemotor kun je nauwelijks efficiënt noemen. Met gemak gaat 80% van de gegenereerde energie verloren aan warmte. De elektromotor doet het stukken beter. Een efficiency van maarliefst 95% is goed haalbaar.
Als je dat efficiëntie verschil doorberekent naar energiekosten per gereden kilometer, dan kom je bij een auto met benzinemotor uit op € 0,12. De elektrische auto red met gemak € 0,04 per kilometer. Voorwaarde is dat je thuis goedkoop oplaadt. De valkuil hier is wel de inmiddels fors gestegen energieprijzen.
Onderhoud & verzekering
Staat de elektrische auto eenmaal op je oprit, dan begin je de hogere aanschafwaarde terug te verdienen. Met dank aan de lagere onderhoudskosten. De kosten voor onderhoud vallen bij een nieuwe auto met brandstofmotor nog mee, maar lopen snel op als hij ouder wordt.
Bij de elektrische auto is dat niet het geval. Een elektromotor bestaat immers uit veel minder bewegende delen. En wat niet beweegt, slijt ook nauwelijks. Dat geldt ook voor het regeneratieve remmen, dat de levensduur van de remschijven sterk verlengt.
Verzekering en rente
Daar staat tegenover dat de kosten voor verzekering en rente bij een elektrische auto doorgaans hoger zijn. Dit heeft te maken met de hogere aanschafprijs.
Fiscale voordelen
Als je een elektrische auto van de zaak rijdt en die ook privé gebruikt, dan heb je belastingvoordeel. In plaats van de gebruikelijke 22% bijtelling voor modellen met brandstofmotor, bedraagt de bijtelling voor de elektrische auto - deels of in zijn geheel - aanzienlijk minder: 16% in 2022. Je betaalt al gauw € 500 tot € 1.000 minder belasting voor een elektrische auto dan voor een dieselauto met dezelfde catalogusprijs.
De bijtelling is trouwens niet het enige wat een elektrische auto fiscaal aantrekkelijk maakt. Eigenaren van elektrische auto’s hoeven geen wegenbelasting (mrb) te betalen. Van een aanschafbelasting (bpm) is evenmin sprake.
Restwaarde
De restwaarde van een elektrische auto wordt in belangrijke mate bepaald door hoe goed de accu nog werkt. Lang was men bang dat batterijen snel hun capaciteit verliezen, maar cijfers laten zien dat de eerste 1,5 jaar er een afname is van 2% aan capaciteit, daarna ongeveer 1% per jaar. Daarbij verwijzen we naar de praktijkgegevens die de gerenommeerde Nederlandse professor Maarten Steinbuch verzamelt. Het batterijpakket van een Tesla Model S heeft na 270.000 kilometer nog 91% van zijn capaciteit over.
Wij hopen middels dit blog je wat meer inzicht te hebben gegeven in de wereld van elektrisch rijden! Wil je graag eens langskomen bij dé Volvo specialist, een bolide bewonderen of een proefrit plannen? Maak dan een afspraak!