Elektrisch rijden, hoe vergaat het in Nederland !

Gepubliceerd op: 05-02-2021

Afgelopen jaar was 20 procent van de in Nederland nieuw verkochte auto’s elektrisch. In 2019 was dat 13,7 procent. Gaan elektrische auto’s binnenkort het straatbeeld bepalen? Dacht het niet.

Van alle vorig jaar verkochte nieuwe (364.000) én gebruikte auto’s (ruim 2 miljoen) hadden zo’n 86.000 stuks (3,6 procent) alleen een elektromotor. Voor 96,4 procent van de autokopers was een EV dus géén optie. En wel hierom:

 

  1. Elektrische auto’s zijn te duur

Voor een nieuwe auto wordt in Nederland gemiddeld zo’n 37.000 euro betaald. Geen wonder dat maar 20 procent van alle nieuwe auto’s naar particuliere kopers gaat. Voor een nieuwe compacte elektrische gezinsauto met een actieradius van minimaal 300 kilometer ben je minstens 30.000 euro kwijt. Dat is 13.000 euro meer dan de doorsnee occasion kost. En die 4000 euro subsidie dan? Haha, het potje voor 2021 is al leeg! Ook de private lease van een elektrische B-segmenter is duur in vergelijking met een benzineversie. Bij de Opel Corsa bedraagt het verschil 200 euro per maand. Bij een leaseperiode van vijf jaar is dat 12.000 euro. Daar wegen de lagere kosten voor elektrobrandstof niet tegenop.

 

  1. Actieradius continue op je netvlies

Zeker in de winter en op de snelweg kom je met een elektrische auto nóg minder ver dan gehoopt. Dat maakt een buitenlandse vakantie niet echt relaxed. Je bestemming, maar ook de heen- en terugreis én tussentijdse trips moet je zorgvuldig plannen. Langere binnenlandse ritten vergen eveneens meer voorbereiding en vaak een laad tussenstop. Daar zit je niet op te wachten, op een kille zondagavond met het hele gezin... Dat zakelijke rijders wegen minder zwaar en dit ongemak, omdat zij er (nog) groot financieel voordeel bij hebben om elektrisch te rijden.

 

  1. Laad- en parkeer opties

Als particulier moet je zo’n 2000 euro ophoesten voor een eigen laadpaal, maar die vergt ook een persoonlijke parkeerplek. Anders is het elke avond weer de vraag of er in je wijk nog een laadpaal vrij is. En dus of je morgen je bestemming wel haalt met de elektromotor. Je moet er maar net aan denken..

 

  1. Twijfels over milieuvriendelijkheid en techniek

Hoe milieu- en mensvriendelijk is de productie van de accu’s? Hoe groen is de stroom waar je EV op rijdt? En is de techniek over vijf jaar niet sterk verouderd? Hoeveel is er na verloop van tijd over van de accucapaciteit? Wat doet dat met de restwaarde? Bij een gebruikte elektrische auto zijn die vragen nog prangender. De garantie op de batterij is na acht jaar voorbij en als deze dan kapot gaat, is de auto economisch gezien total loss.

 

In 2030 alleen nog fossielvrije auto’s in de showroom? Of op de weg? Misschien, maar misschien ook niet!

 

Autobedrijf John Repkes is een echte Volvo specialist. Wij specialiseren ons op een nette selectie Volvo occasions met een helder en traceerbaar verleden. Alle auto's worden door ons gecontroleerd op schadeverleden en een logische nationale auto pas. Onze inkoop van Volvo occasions geschiedt zeer specifiek en onze inkoopkanalen zijn zeer divers, dat is de reden dat wij zeer trots zijn op de mooie auto's die wij aanbieden. Als het volgens de maatregelen weer toegestaan is nodigen wij u graag uit voor een bezoek aan ons Volvo specialistisch bedrijf, bij voorkeur werken wij op afspraak zodat wij de benodigde tijd voor u kunnen inplannen.