Staat u ook wel eens voor de keuze ? Zal ik een automaat of een handgeschakelde auto rijden. Als Volvo specialist wil John Repkes zijn visie er over geven in deze blog
De voordelen van het rijden in een automaat
Hoe je het ook wendt of keert, het rijden in een automaat heeft toch nog steeds een wat truttig imago. Dat is vooral ontstaan door de Dafjes met een Variomatic, een pook die je naar voren duwde als je vooruit wilde rijden en naar achteren als je achteruit wilde rijden. De rest deed de auto zelf. En daardoor kreeg de auto een ‘oude vrouwen’ stempel. Vandaag de dag moet je jezelf vaak nog steeds verantwoorden wanneer je voor een automatische versnellingsbak kiest.
Toch zien langzaam maar zeker steeds meer Europeanen ook de voordelen in van het rijden in een automaat. In de eerste plaats kan je veel meer ontspannen tijdens het rijden. Dit is overigens ook gelijk het grootste voordeel. Je gebruikt maar één voet, je hoeft geen versnellingspook te bedienen en je kan beide handen aan het stuur houden. Met andere woorden, je hoeft veel minder handelingen te doen om hetzelfde doel te bereiken. Je kan dus ook je aandacht volledig op het verkeer richten, waardoor een automaat ook nog eens veiliger is.
Wanneer je veel file rijdt (en wie doet dat nou niet in Nederland?), is een automaat ideaal. Je hoeft alleen maar gas te geven en te remmen, schakelen gebeurt automatisch. Filerijden wordt hierdoor een stuk prettiger, omdat je niet continu met je schakelbak bezig met. En de auto kan ook niet afslaan, wel zo prettig.
De voordelen van een handgeschakelde auto
Voor de sportieve automobilisten onder ons die graag controle over de auto willen houden, gaat er toch niets boven een schakelbak. Je kan nou eenmaal net wat langer doortrekken bij het verkeerslicht of als je wat meer power nodig hebt om een vrachtwagen in te halen op de snelweg. Vroeger had een handgeschakelde auto een krachtigere motor. Vandaag de dag is de techniek zo veel verbeterd, dat die vlieger niet meer helemaal op gaat. Het vermogen ligt nagenoeg bij elkaar.
Maar toch vinden toch dat zelf schakelen zo zijn charme heeft. Dat je dan pas het gevoel hebt dat je dan pas ‘echt’ aan het rijden bent.
Automaat of handgeschakeld?
Het lijkt nu of het rijden in een automaat veel meer voordelen heeft dan het rijden in een schakelbak. Objectief gezien is dat misschien ook zo. Maar uiteindelijk bepaal je altijd nog zelf wat je het prettigste vindt. 20, 30 jaar geleden zou de keuze makkelijker zijn geweest. Een automaat was in die tijd onzuinig en truttig. Tegenwoordig is een automaat zelfs zuiniger dan een schakelbak, doordat een automaat meer versnellingen heeft en dus altijd het optimale toerental rijdt. En zodra ook jongere mensen in een automaat gaan rijden, verdwijnt het truttige imago vanzelf.
Ik het aanbod van de Volvo occasions bij John Repkes in Boxmeer kom je zowel handgeschakelde als automaat Volvo modellen tegen, welke het beste bij U past ?
Je kan ook altijd nog voor de gulden middenweg kiezen. Veel merken hebben zijn voorzien van een automaat die ook schakelbaar is. Hierdoor kan je rijden met een automaat, maar als je veel in de bergen rijdt of op bochtige wegen, kan je ook nog zelf schakelen. Of als je gewoon eens een keer in een sportieve bui bent. Het beste van twee werelden dus!
Autobedrijf John Repkes is een echte Volvo specialist. Wij specialiseren ons op een nette selectie Volvo occasions met een helder en traceerbaar verleden. Alle auto's worden door ons gecontroleerd op schadeverleden en een logische nationale auto pas. Onze inkoop van Volvo ocassions geschied zeer specifiek en onze inkoop -kanalen zijn zeer divers, dat is de reden dat wij zeer trots zijn op de mooie auto's die wij aanbieden. Graag nodigen wij u uit voor een bezoek aan ons Volvo specialistisch bedrijf, bij voorkeur werken wij op afspraak zodat wij de benodigde tijd voor u kunnen inplannen. O ja, de koffie staat klaar !