• darkblurbg
  • darkblurbg
  • darkblurbg

Toe aan een Volvo Occasion ?

Gepubliceerd op: 10-12-2018

Ben je in de markt voor een Volvo automobiel, maar is een nieuw exemplaar boven je budget? Dan ga je voor een Volvo occasion. Om ook als leek geen kat in de zak te kopen is geven wij als Volvo occasion specialist “John Repkes “een korte checklist.

Algehele staat: inspecteer de auto in goed licht. Dus niet in een donker schuurtje, maar gewoon buiten, dan zie je plekjes en krasjes stukken beter. Op een natte auto zie je doffe plekken en kleine krassen juist weer niet, je wilt een auto dus bekijken als deze droog is. Deuren, achterklep en motorkap moeten gewoon goed sluiten en open gaan.

Banden: hebben deze nog voldoende profiel? 1,6 mm is het wettelijk toegestane minimum. En niet iedere Volvo heeft tegenwoordig een reserve wiel, houd daar rekening mee. Check ook of de banden regelmatig gesleten zijn, scheef afgesleten banden duiden op een verkeerde uitlijning of een ernstiger probleem met de ophanging.

De distributieriem: hoe vaak moet deze vervangen worden? Bij een Volvo is een richtlijn 160.000 km of 10 jaar, echter er zijn afwijkende km standen. Vaak wordt er ook een sticker geplakt in de motorruimte wanneer dat is gebeurd, of in het serviceboekje toegevoegd. Bij twijfel absoluut preventief laten doen. Een gebroken distributie-riem is meestal een schadepost van enkele duizenden euro’s.

Elektrisch verstelbare zaken: spiegels, stoelen, ramen, etc. Kijk even of alles nog functioneert. Werken daarnaast alle lampen en knippers nog? Is er een reserve sleutel ?  

Motor: Controleer ook onder de motorkap. Te schoon, dan is er gereinigd, wat niet ongebruikelijk is voor een auto die in de showroom staat. In de andere gevallen: kijk of er zweet- of lekplekken te zien zijn op en rond het motorblok. Hoe is het oliepeil en de oliekleur? Zijn de rem- en koelvloeistoffen op peil?

Vraag of uw toekomstige Volvo occasion even op de brug mag! U heeft dan de gelegenheid de onderzijde te inspecteren. Bij Autobedrijf John Repkes mag elke Volvo occasion ook aan de onderkant gezien worden.

Proefrit: rem een keer met je handen van het stuur en kijk of de auto koersvast blijft. Proefrijden kan vaak met een verkoper of alleen, in het laatste geval zal er een proefrit overeenkomst getekend moeten worden.

De verkoper: Koopt u particulier dan is het moeilijk om een check te doen, een bedrijf is voor uw bezoek zeker te beoordelen. Als u ter plekke komt kan de informatie bevestigt worden of juist niet!

Schadecheck:  Vraag de verkoper of hij een schade check heeft gedaan. Een goed gerepareerde schade hoeft de koop van een auto niet in de weg te staan, maar de verkoper hoort dat netjes te melden.

Onderhoud en documentatie: hoe meer facturen en stempels in het onderhoudsboekje, hoe geloofwaardiger het is dat het onderhoud ook echt is uitgevoerd. Bij twijfel: bel de garage waar de Volvo occasion in onderhoud zou zijn geweest. Controleer ook wanneer de volgende beurt zou moeten worden uitgevoerd en wat voor beurt dat is.

De kilometerstand: controleer de Nationale Auto Pas (NAP). Koopt je bij een particulier, check dan de kilometerstand online bij de NAP Laat de tellerstand bovendien in de koopovereenkomst vastleggen. Als dit achteraf niet blijkt te kloppen, dan heb je juridische mogelijkheden om de verkoper hierop aan te spreken.

Doe geen impulsaankoop: Een Volvo koop je vaak op basis van emotie, blijf gezond verstand gebruiken . Wij van autobedrijf John Repkes geven u graag een eerlijk advies bij de aanschaf van uw Volvo occasion.